fbpx

Blog categories

Comments

    De drie do’s van het brainstormen

    De drie do’s van het brainstormen

    Image module

    Brainstormen. We hebben natuurlijk allemaal wel eens bij een brainstormsessie gezeten. We hebben ook allemaal wel eens bij een ineffectieve brainstormsessie gezeten. Wat maakt een goede brainstormsessie nu anders dan een ineffectieve brainstormsessie? Om je een begin te geven hebben wij drie do’s op een rijtje gezet zodat jij jouw brainstormsessies effectiever kunt maken.

    Haal het werven en selecteren van ideeën uit elkaar
    Het werven en selecteren van ideeën zijn twee verschillende dingen. Toch doen we zo vaak tegelijk tijdens de brainstormsessie. We zitten met zijn allen aan een grote tafel, roepen ideeën en geven meteen onze mening over de ideeën van anderen. Dat laatste zouden we nu juist niet moeten doen als we een effectieve brainstormsessie willen. Het is belangrijk om eerst zoveel mogelijk verschillende ideeën te werven om ze daarna pas in een aparte bijeenkomst te selecteren. Zo krijg je een grotere verscheidenheid aan ideeën waardoor je de kans vergroot dat het beste idee er tussen zit.

    Brainstorm individueel
    Brainstormen wordt vaak gezien als een volledig groepsproces. Bij Yooth zien we dat net even anders. Een groot deel is inderdaad een groepsproces, het begin is volgens ons echter beter om individueel aan te pakken. Het gaat hier om het werven van ideeën, oftewel het genereren van zoveel mogelijk ideeën en diversiteit daar in. Onderzoek wijst nu eenmaal uit dat wanneer je een aantal mensen individueel ideeën laat bedenken er een grotere kwantiteit van ideeën komt dan wanneer je dit in een groep komt. Tevens komen er verfrissende ideeën uit vanwege de grotere verscheidenheid.

    Maak het anoniem
    Wanneer je ideeën wilt krijgen die compleet nieuw zijn en erg creatief kan het helpen om de brainstormsessie anoniem te maken. Men is vaak niet bereid om de sociale status op het spel te zetten bij het bedenken van nieuwe ideeën. Angst voor het verliezen van sociale status kan meespelen bij het achterhouden van ideeën. Je wilt uiteraard niet bekendstaan op de afdeling als de persoon die voorstelde om de koe paars te schilderen voor de tv-commercial. Wie weet ben je dan een jaar het slachtoffer van paarse koeien grappen. Anonimiteit haalt deze angst weg.

    Ontvang de gratis brochure
    div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://yooth.nl/wp-content/uploads/2019/02/Webp.net-compress-image-14.jpg);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 100px;}