
Brainstormen. We hebben natuurlijk allemaal wel eens bij een brainstormsessie gezeten. We hebben ook allemaal wel eens bij een ineffectieve brainstormsessie gezeten. Wat maakt een goede brainstormsessie nu anders dan een ineffectieve brainstormsessie? Om je een begin te geven hebben wij drie doās op een rijtje gezet zodat jij jouw brainstormsessies effectiever kunt maken.
Haal het werven en selecteren van ideeƫn uit elkaar
Het werven en selecteren van ideeƫn zijn twee verschillende dingen. Toch doen we zo vaak tegelijk tijdens de brainstormsessie. We zitten met zijn allen aan een grote tafel, roepen ideeƫn en geven meteen onze mening over de ideeƫn van anderen. Dat laatste zouden we nu juist niet moeten doen als we een effectieve brainstormsessie willen. Het is belangrijk om eerst zoveel mogelijk verschillende ideeƫn te werven om ze daarna pas in een aparte bijeenkomst te selecteren. Zo krijg je een grotere verscheidenheid aan ideeƫn waardoor je de kans vergroot dat het beste idee er tussen zit.
Brainstorm individueel
Brainstormen wordt vaak gezien als een volledig groepsproces. Bij Yooth zien we dat net even anders. Een groot deel is inderdaad een groepsproces, het begin is volgens ons echter beter om individueel aan te pakken. Het gaat hier om het werven van ideeƫn, oftewel het genereren van zoveel mogelijk ideeƫn en diversiteit daar in. Onderzoek wijst nu eenmaal uit dat wanneer je een aantal mensen individueel ideeƫn laat bedenken er een grotere kwantiteit van ideeƫn komt dan wanneer je dit in een groep komt. Tevens komen er verfrissende ideeƫn uit vanwege de grotere verscheidenheid.
Maak het anoniem
Wanneer je ideeƫn wilt krijgen die compleet nieuw zijn en erg creatief kan het helpen om de brainstormsessie anoniem te maken. Men is vaak niet bereid om de sociale status op het spel te zetten bij het bedenken van nieuwe ideeƫn. Angst voor het verliezen van sociale status kan meespelen bij het achterhouden van ideeƫn. Je wilt uiteraard niet bekendstaan op de afdeling als de persoon die voorstelde om de koe paars te schilderen voor de tv-commercial. Wie weet ben je dan een jaar het slachtoffer van paarse koeien grappen. Anonimiteit haalt deze angst weg.