Een veelgehoorde term in artikelen en tijdens trainingen van Yooth is de term “Ideeënseks”. Naast dat dit woord natuurlijk allerlei associaties oproept waardoor een training een stuk leuker wordt zul je zien dat de term goed gekozen is.
Genen planten zich voort door middel van sex. Zowel mensen als dieren zoeken naar karaktereigenschappen in potentiële partners die zorgen voor een goede overlevingskans van het nageslacht. Zo heeft bij een groep gorilla’s alleen het meest sterke en dominante mannetje het recht om zich voort te planten. Genen die ervoor zorgen dat zo’n gorilla dominant en sterk wordt zijn dus genen die voortleven in de volgende generaties. Zo zorgt de diersoort gorilla dat deze niet uitsterft.
Elke diersoort heeft zo zijn eigen genen pakketjes die belangrijk zijn voor het voortleven dan de soort. Bij giraffen zijn het genen die zorgen voor een langere nek waardoor ze bij meer blaadjes kunnen en dus meer kunnen eten. Bij cheetah’s zijn het genen die voor meer snelheid zorgen waardoor meer prooidieren gevangen kunnen worden. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Elke diersoort heeft zijn eigen genenpool die belangrijk is maar het mechanisme werkt hetzelfde, ook voor ons mensen.
Dit is natuurlijk een versimpelde weergave van de complexe realiteit. Het is belangrijk om te beseffen dat er niet één gen per soort is die belangrijk is maar dat het een totaalpakket is. Ieder gen op zich probeert voort te leven.
Dat hele proces heet natuurlijke selectie. Genen die bijdragen aan een hogere overlevingskans voor de soort planten zich voort en blijven zo over de generaties bestaan. Voortplanten gebeurd uiteraard met een organisme van dezelfde soort. De baby die hieruit geboren wordt bestaat voor 50% uit het genenpakket van de man en voor 50% uit het genenpakket van de vrouw. Oftewel elk nieuw genenpakket is een combinatie van twee oude genenpakketten.
En zo werkt het voor ideeën niet anders! Wanneer we inzoomen op ideeën zien we ook dat ze uit een combinatie van andere ideeën bestaan. Isaac Newton zei het al “If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.”. Hiermee bedoelde hij dat zijn ontdekking alleen mogelijk was door de ontdekkingen die voordat hij op zijn ontdekking kwam zijn gemaakt. Zijn ideeën over zwaartekracht kwamen dus niet zomaar uit de lucht vallen maar zijn een logisch gevolg van voorgaande ontdekkingen.
Herinner je uit het vorige artikel de uitvinding van de drukpers nog? In het vorige artikel hebben we de vraag beantwoord waarom de omgeving ervoor zorgde dat die uitvinding het levenslicht zag. In dit artikel kunnen we de drukpers weer prima als voorbeeld gebruiken. Want zoals ieder idee bestaat ook het idee van de drukpers uit meerdere kleine ideeën.
Zoals je misschien zult weten wordt over het algemeen de uitvinding van de boekdrukkunst aan Johannes Gutenberg toegeschreven. Voor de uitvinding van Gutenberg bestond er echter al boekdrukkunst dus het is enigszins misleidend. De pagina’s van een boek werden toendertijd uit een stuk hout gesneden en zo met inkt gedrukt op de bladzijde. Dankzij Gutenberg werd het nu mogelijk losse metalen letters in een blok te plaatsen die vervolgens op de bladzijde werden gestempeld. Dit scheelde enorm veel tijd voor de drukkers aangezien er nu niet voor elke pagina een aparte mal gemaakt hoefde te worden.
Dit idee van Gutenberg kreeg net zoals het in het dierenrijk gebeurd sex. En misschien wel met een onverwachts ander idee. Namelijk de wijnpers. Nu is de associatie van wijn naar sex makkelijk te maken. Maar voor de wijnpers geldt dit blijkbaar ook. Het idee van de wijnpers bestond al een stuk langer dan de losse letters van Gutenberg. Het enige wat nu hoefde te gebeuren was dat deze twee losse ideeën gecombineerd met elkaar moesten worden. Zo werd de drukpers geboren. Waar en door wie dit gebeurde weten we niet precies.
Zo bestaat het idee van de wijnpers uiteraard ook weer uit allerlei losse ideeën. Om er maar een paar te noemen: het idee dat platgedrukte druiven voor druivensap zorgen , het idee van de hendel en het idee van druivensap opvangen in een ton. Zo kun je in principe nog wel een tijdje doorgaan, want zelfs het idee dat hout een geschikt materiaal is om wijn in op te vangen is een op zichzelf staand idee.
Dit mechanisme kan erg nuttig zijn om in het achterhoofd te houden tijdens het brainstormen om zo de kwaliteit van de uiteindelijke oplossing te verhogen. Onze visie is dat brainstormen eigenlijk uit drie losse onderdelen bestaat. Namelijk werven, selecteren en combineren. In dit artikel hebben we het voornamelijk over de laatste stap, combineren.
Nadat je zoveel mogelijk ideeën hebt geworven en de ideeën waarvan jij denkt dat ze nuttig zijn hebt geselecteerd is het tijd om te combineren. Oftewel om de ideeën seks met elkaar te laten hebben zoals we graag bij Yooth zeggen. Want waarom zou je uit die hele pool met goede ideeën slechts één idee kiezen terwijl er waarschijnlijk de mogelijkheid is om ideeën met elkaar te combineren dat leidt tot een nieuw groter idee.
Hoe je dit aanpakt is simpel. Nadat de wervings- en selecteringsfase over zijn leg je alle geselecteerde ideeën op tafel. Dit is het moment in de brainstormsessie waar de hele groep wel bij elkaar mag zijn. Het werven van ideeën doe je natuurlijk apart! Dit gedeelte moet je zien als een grote puzzel. Al is het een moeilijke, je kunt niet ieder puzzelstuk gebruiken in dit geval. Sommige stukken zijn van een andere puzzel.
Met de groep ga je net zo lang ideeën combineren met elkaar totdat je de uiteindelijke oplossing hebt. Dit betekent proberen, proberen en nog eens proberen. Wat de uiteindelijke oplossing is weet je nooit. Zelfs niet wanneer je klaar bent. Want je weet pas echt of de uiteindelijke oplossing goed is wanneer deze getest is door de omgeving en zelfs dan weet je eigenlijk niet of er nog een betere combinatie van ideeën mogelijk was geweest.
Wanneer je helemaal klaar bent met het eindeloos combineren van de geselecteerde ideeën en je overtuigd bent dat er geen betere combinatie meer mogelijk is ben je klaar met de laatste fase van de brainstormsessie. Gooi de niet gebruikte ideeën echter niet weg. Ze kunnen nog van pas komen in de toekomst.
Meer weten over hoe je nu een echt effectieve brainstormsessie uitvoert? Neem dan vrijblijvend contact op via info@yooth.nl of bel 085 – 047 00 22