fbpx

Blog categories

Comments

    Zo haal je het meest uit jouw veranderende omgeving

    Zo haal je het meest uit jouw veranderende omgeving

    Image module

    Er wordt altijd gezegd dat innovatie en vernieuwing belangrijk zijn voor het voortbestaan van een bedrijf. Waarom is dat zo eigenlijk? Er wordt gezegd dat dit onder andere is omdat de markt verandert, althans zo omschrijven economen het. Bij Yooth noemen we dit liever de omgeving omdat zo de link met de natuur sneller duidelijk is. Wij geloven namelijk dat veel processen die in organisaties en de samenleving te zien zijn voortkomen uit de natuur. Net zoals dieren passen organisaties zich aan de omgeving aan zoals in dit artikel duidelijk werd.

    De omgeving kan op twee manieren veranderen. Door een langzame trend of door een plotselinge verandering. Een langzame trend kan je vergelijken met bijvoorbeeld een geleidelijke temperatuurstijging of daling. Hierdoor moeten sommige diersoorten zich aanpassen door in het geval van Ā temperatuurdaling meer vacht te ontwikkelen door natuurlijke selectie zodat de lichaamstemperatuur goed gereguleerd blijft. Dit is een geleidelijk proces net zoals de trend zelf.

    In de maatschappij hebben we ook dit soort langzame trends waar organisaties zich aan moeten passen. De trend bijvoorbeeld dat de vraag naar natuurvriendelijke en duurzame producten stijgt omdat de gedachte dat we de wereld schoon moeten houden steeds verder verspreid raakt. Trends vragen strategisch inzicht en een objectieve blik naar buiten van organisaties. Aanpassingen kunnen hier op een langzame manier geĆÆmplementeerd worden.

    Dan zijn er ook nog de plotselinge veranderingen. In het geval van de dodo was dit de verandering van een leefomgeving zonder natuurlijke vijand naar een leefomgeving met natuurlijke vijand. Namelijk hongerige matrozen die op doorreis naar onder andere Nederlands-Indiƫ waren.

    Een verschil tussen mensen en dieren is dit mensen situaties in kunnen beelden. Hierdoor hebben we een voorspellende gave al overschatten we onszelf hier vaak behoorlijk in. We kunnen ons van te voren bedenken hoe een omgeving verandert wanneer er iets gebeurd zoals temperatuurstijging. Hierdoor kunnen we ons tot in een bepaalde mate voorbereiden op dit soort gebeurtenissen. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij vliegvelden die allerlei scenarioā€™s hebben klaarliggen voor noodsituaties. We hebben deze mogelijkheid te danken aan onze verbeeldingskracht.

    Dankzij deze verbeeldingskracht is het voor ons mensen een stuk makkelijker aanpassen aan de veranderende omgeving dan voor dieren. Dieren en planten kunnen slechts hopen dat genmutaties binnen de soort positief uitpakken en zijn aangepast aan de nieuwe situatie. Deze genmutaties hebben een grotere overlevingskans en zullen zich voortplanten waardoor een soort als het ware verder gaat in de evolutie volgens Darwin.

    Welke les kunnen organisaties hier nu uittrekken? Wanneer je beseft dat dit dynamiek niet heel anders is zoals in de natuur ben je al een heel eind. Ook voor organisaties geldt : ā€œadapt or dieā€. Wanneer je Ć©Ć©n van de eersten bent die zich aanpast aan een nieuwe omgeving, of markt, zul je hier meer van profiteren dan concurrenten. Net zoals in de natuur waar degenen die zijn aangepast aan de omgeving de meeste kans maken bij soortgenoten van het andere geslacht.

    Het is dus een kwestie van vooraan in de adoptiecurve zitten als organisatie en er zijn een paar manieren waarop je dit kunt doen. Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om te weten in welke omgeving jouw organisatie zich bevindt. Dit doe je door veel te praten met je klanten. Welke behoeften hebben zij en hoe veranderen deze behoeftes.

    Zo was het zo dat in Eindhoven bij een grote horecazaak op het marktplein het personeel altijd in spijkerjacks liep, dat was toendertijd de bedrijfskleding. Totdat een nieuwe floormanager vond dat dit niet duidelijk was voor de gasten die het personeel zo misschien niet zouden herkennen als personeel zijde. De spijkerjacks werden dus vervangen door gesponsorde Coca-Cola shirts. Wat bleek? Er was geen enkele gast die had aangegeven dit als probleem te ervaren en de horecazaak verloor zo Ć©Ć©n van zijn unieke eigenschappen. De verandering vond dus plaats door een idee van binnenuit en niet door vraag vanuit de omgeving.

    Nu was deze beslissing natuurlijk niet fataal voor de zaak aangezien deze toch goed bleef lopen. Toch is er wel een risico met het nemen van beslissingen puur op basis van informatie van binnenuit. De kans is Ā weldegelijk aanwezig dat je wel een beslissing maakt met negatieve gevolgen. Deze kans maak je een stuk kleiner wanneer je jouw omgeving kent als organisatie.

    Als je de omgeving goed kent is het van belang dat je een organisatie hebt waarin veel nieuwe ideeĆ«n worden gegenereerd. Dit is belangrijk omdat je wilt dat wanneer een nieuwe situatie zich aandient er al een set oplossingen klaarligt die snel geĆÆmplementeerd kunnen worden zodat je voor kunt lopen op de concurrentie. Hiervoor is een gestructureerde manier van brainstormen nodig. Niet het achterhaalde met zijn allen aan een lange tafel zitten en willekeurig ideeĆ«n de ruimte in slingeren. Wetenschappelijk gezien is dat natuurlijk de meest ineffectieve manier van brainstormen. Hoe je wel het beste kunt brainstormen lees je hier.

    Zoals dieren zich aanpassen aan een veranderende omgeving door genmutaties gebeurd dit voor organisaties hetzelfde met de mutaties van ideeƫn. Als organisatie evalueer je als het goed is ook naarmate de tijd vordert net zoals een organisme in de natuur. Wanneer je dit niet doet verlies je namelijk de connectie met de markt en is de kans aanwezig dat de organisatie ophoudt te bestaan. Net zoals dat sommige diersoorten uitsterven omdat ze niet meer zijn aangepast aan de omgeving. Zoals de Dodo die geen oplossing had voor de hongerige matrozen uit Holland.

    Daarmee is de vraag uit de eerste alinea gelijk beantwoord. Innovatie en vernieuwing zijn noodzakelijk voor het voortbestaan van een organisatie. Wanneer je een set innovatieve oplossingen klaar hebt liggen die voldoen aan de veranderende behoefte van de markt waarin je actief bent, oftewel jouw omgeving, zorg je ervoor dat je vooraan de curve komt en blijft zitten. Zo verhoog je het aantal levensjaren van jouw organisatie.

    Meer weten over hoe je meer ideeĆ«n in jouw organisatie kunt genereren? Neem dan vrijblijvend contact op via info@yooth.nl of bel 085 – 047 00 22.

    Ontvang de gratis brochure
    div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://yooth.nl/wp-content/uploads/2019/02/Webp.net-compress-image-14.jpg);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 100px;}